7 ting du skal overveje inden du starter en medlemsklub

1 – et problem

2  – et langvarigt problem 

Alle os der driver en forretning, sælger en løsning på et problem af en eller anden slags. 

Nogle problemer er hurtige at løse, andre tager længere tid. 

Hvis du ønsker at lave et eller tilbyde et medlemskab, skal din klub først og fremmeste løse et problem, men det skal også helst være et problem der tager lidt længere tid at løse.

Jeg er dybt afhængig af min cykel. Den får mig rundt i hele byen hurtigt og nemt. Lad os lege at den er punkteret. Min cykelhandler kan lappe den på ti minutter. Jeg kan købe et online kursus i at lappe min cykel på ti min. Der er kun så mange måder at lappe en cykel på. Jeg kan øve mig og gøre det hurtigere, men når det er lært, er det lært. 

Hvis jeg omvendt gerne vil lære hækle, eller spille et instrument, tabe mig, blive bedre til at skrive nyhedsbreve, ja så er der dels den basale læring, men der er også et meget længere perspektiv i at blive dygtigere, forskellige måder at avancere på, udvide det man har lært i forskellige retninger osv osv… så her er der et meget større behov for og et muligt ønske om, at blive holdt i hånden over tid.

Så inden du starter en medlemskab forretning, skal du altså ud og finde et problem, som løses allerbedst gennem lidt længere tid end et onlinekursus eksempelvis. For dit medlemskab skal helt som en onlinekursus også tilbyde en transformation for dine kunder, ellers køber de ikke ind på din ide. 

Vi kommer tilbage til den model hvor medlemskabet kommer som et tilbud efter dit onlinekursus er slut. For den giver i rigtig mange tilfælde virkelig god mening, men mere om det senere. Lige nu, skal du bare have styr på, at din klub løser et problem, og skaber en transformation for dine kunder/klienter eller hvad du kalder dem.

3 – er et medlemsskab den mest effektive måde at løse problemet på

Selvom man kan være helt forelsket i at have et medlemsskab, er man nødt til at spørge sig selv, om et medlemsskab er den mest effektive måde at undervis eller skabe transformationen på. Nogle gange er et krusus over x antal uger, bedre…så kan man overvej at lave et lidt bredere medlemskab, eller skabe et medlemskab som suppelent til ens krusus, for dem som geren vil holdes i hånden eller have et netvæk i lidt længere tid end et krusus kan tilbyde det.

4 – er der et publikum

Er der et behov? Har du følgere der giver udtryk for et behov, som du kan løse. Igen, det er så nemt at forkøle sig på at drive et medlemskab, men det nytter ikke noget, hvis der ikke er et behov. 

En måde at finde ud af det på er selvfølgelig at lytte til dine eksisterende kunder, hvad piver de over, hvad er svært osv. Har du ikke kunder endnu, ej hellere følgere andet end din familie og dine folkeskolevenner, så tjek konkurrencen ud. Er der andre der tilbyder det du overvejer? Er der bøger om emnet? Podcast? Blogs?  Hvordan gør de? Hvad løser de af problemer osv…det kan give dig et billede af, om der er basis for at bygge en forretning på din idé. Kunder dukker desværre ikke op, blot fordi du står og vifter med noget du synes er interessant… folk skal være klar over at de har et problem, og de skal være klar på at løse det…så køber de. 

Hvis der er (eller du ser) et problem, men som endnu ikke er erkendt, ja så kan det godt lade sig gøre, men så skal du først ud og have et publikum, som langsomt begynder at erkende problemet. Det er ladsig gørligt, men der er længere vej. 

5 – vil dit publikum rent faktisk betale for det du tilbyder? 

Der er måske et erkendt problem, du har måske en løsning og der er måske et kæmpe publikum, men hvis problemet ikke er stort nok, til at publikummet vil betale for en løsning, så bliver det svært at drive et medlemskab. 

Det kan også være, at det du beskæftiger dig med er noget som der findes virkelig meget gratis indhold om, at det bliver virkelig svært, at overbevise dine følgere om at skulle have penge op af lommen. Det kræver ihvertfald, at du sætter ind på en lidt anden måde. Og det kræver, at du er indstillet på, at der skal lægges virkelig mange timer og kræfter i – og så skal du jo overveje, om det er besværet værd. 

Så igen se på, om der er andre der tjener penge på det du vil tilbyde. Er der det, ja så findes der altså et publikum, der er villige til at betale, og så er det bare med at komme igang. Men hvis ikke der findes noget som helst materiale der koster penge, ja så er det sandsynligvis ikke fordi du har fået den helt unikke ide, og det betyder sandsynligvis ikke, at ingen før sig, har forsøgt at hive penge ud af lige præcis det publikum…det betyder sandsynligvis, at lige det specifikke problem, er der ingen der går nok op i, til at ville betale for det. 

Det er svært helt at forestille sig en branche hvor det gør sig gældende… eneste jeg lige kommer i tanke om er, at jeg kan huske, jeg en gang arbejdede et sted, hvor de havde et firma til at komme ind, og rengører telefonerne en gang om måneden. Måske selv det stadig kan lade sig gøre at sælge som medlemskab…om end jeg har min tvivl… men der er jo noget om udtryk som “ han kan sælge sand i sahara” – fordi noge evner simpelthen at hive penge ud uanset hvad…men…det du jo ikke, hvis hvert salg skal være en kamp på den måde…og vi skal selvfølgelig ikke snyde folk til at købe et eller andet medlemskab. 

Dit publikum kan stå med en kæmpe udfordring, du kan stå med den perfekte løsning, men hvis ikke du evner at sætte streger mellem punkterne, og få dine kunder til at se, at du er løsningen, der er værd at betale for, så bliver det lige meget hvor meget du kan og hvor meget du ved, og hvor fedt dit produkt er… Dit publikum skal klart og tydeligt kunne se dig som deres løsning, og så skal de være villige til at hive pengen op af lommen for at betale dig. 

Er du usikker, så prøv i en periode at være behård med dine call to aktion. Få dem til at gøre noget. Signe up til en freebie, efterlade en anbefaling af din podcast, skrive en kommentar til din blogpost osv…dyp tærene og se om dine følgere ønsker at invistere noget i dig…her blot deres tid, navn, mail, ord etc…vil de ikke det, ja så skal du også vide, at vejen til en fuld månedsløn via dit medlemskab, kan have en lidt længere tidshorisont end du lige går og drømmer om. 

Det er farligt at foregribe, at et godt produkt er nok. Det er farligt at foregribe, at blot fordi du har et stort publikum er nok. 

6 – Det sidste og vigtigste spørgsmål er – er du interesseret i at drive et medlemsskab? Sådan virkelig interesseret. Et medlemskab er et langt forhold. Det er ikke en lille flirt eller en kort affære. Det er langsigtet. I medgang og modgang…næsten. 

Friheden i at tilbyde et kursus er, at det er overstået efter x antal uger. Det kan sgu noget. og det er helt fair, hvis man ikke, når man virkelig mærker efter, ønsker den lange forpligtelse. Det er bare bedre at blive klar over det nu, end 4 måneder inde i dit medlemskabsliv. 

Et drive et medlemskab kræver at du kan blive ved med at have en interesse i både emnet, og i medlemmerne – og vigtigst en interesse i, at servicere… på den laaaange laaaange bane. 

Medlemsklummen.dk – fordi det er sjovere at være sammen med andre… 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *